maanantai 23. lokakuuta 2017

Ymmärtämättömyys kansakunnan kilpailukyvyn lähteenä



Vietin viikon loman Yhdysvalloissa. On kiva päästä erilaiseen ympäristöön. Erilaisuus herättää ja pistää aina pohtimaan. Kiva oli myös tulla takaisin kotiin. Viiikon hesarit odottivat lukijaansa pöydän nurkalle pinottuina.

Viikon aikana oli Suomessa tapahtunut paljon, josta ei Yhdysvaltoihin ollut kantautunut mitään tietoa. Elämme täällä pohjolassa selvästi omassa kuplassamme erillään suuresta maailmasta. 

Tartun tässä yhteen asiaan. Erityistä huomiota kiinnitin Hesarin 15.10 pääkirjoitukseen:”Kilpailu pitää mobiilidatan kasvun rakennusaineena”. OECD on todennut, että Suomi on kärkipaikalla mobiilidatan käytössä. Käytämme keskimäärin 11 gigabittiä dataa kuukaudessa. Erinomaista!

Satunnaisessa katugallupissa pääkirjoitustoimittajalle ilmeni, ettei yksikään käyttäjä osannut sanoa kuinka paljon dataa hän kuukaudessa käyttää. Näinhän asian pitää ollakin. Kuluttajalle palvelun pitää olla niin yksinkertainen ja helppo, ettei tämän tarvitse ymmärtää yhtään mitään palvelun teknisista hienouksista. ”En osaa sanoa”, on loistava vastaus kuluttajalta.

Palvelun toimittajan pitää ymmärtää palvelunsa tekniset hienoudet yksityiskohtaisesti. Kyetäkseen kehittämään tuotteitaan ja palveluitaan ja jopa koko liiketoimintaansa, palvelun tuottajan tulee osata asettaa itselleen vaikeita kysymyksiä. Tuotekehitysprosessin aikana palvelun kehittäjä löytää kysymyksiinsä vastauksia. 

Hesarin esitti päättelyllään välillisesti väitteen, että kolmen operaattorin välisen kilpailun ansiosta  suomalaiset ostavat mobiilidatansa kiinteään kuukausihintaan. Väite on yhtä absurdi, kun väite, että kilpailu kolmen tasavahvan ruokakauppaketjun välillä veisi Suomen ja suomalaiset tilanteeseen, jossa ruokaa saa kiinteään kuukausihintaan niin paljon kuin haluaa.  

Olennainen kysymys on aivan muualla. Pitää kysyä, miten ja minkälaisella kuluttajahinnoittelulla varmisteaan informaation tehokas siirtyminen verkostossa. Tähän kysymykseen vastasin väitöskirjassani jo vuonna 2006 ennustaen, että mobiilinetissä (mobiilinetin mahdollistamiseksi) pitää siirtyä kohti kiinteän kuukausihinnan mallia. Painotan sanaa kohti. Asiansa osaavat palveluntuottajat olisivat toivoakseni osaneet päätoimittaja valistaa. Kysyä kannattaa muualtakin kuin kuluttajalta.

Taloustieteen perusasia ja totuus on, että kilpailu ei aina johda tehokkaaseen toimintaan. Kuka tahansa talousteoreetikko olisi tässä asiassa osannut myös pääkirjoitustoimittajaa valistaa. Kilpailut markkinat ajautuvat peliteorian käsittein ilmaistuna Nashin tasapainopisteeseen. Tämä taspainopiste ei aina ole yhteisön kannalta tehokkain. Talousteoreetikot puhuvat myös anarkismin hinnasta eli oman edun tavoittelun hinnasta yhteisölle. Markkinakilpailussa on kyse oman edun tavoittelusta. Mobiilidatassa tämä ilmiö on näkynyt ja näkyy edelleen verkkovierailumaksuissa. Kilpailu ei mahdollistanut kohtuullisia verkkovierailumaksuja. Eurooppalainen lainsäätäjä on puuttunut operaattorien ”kilpailuun” ja pakottanut nämä alentamaan verkkovierailumaksujaan. Nyt kuluttaja voi entistä huolettamammin käyttää kännykkää myös Euroopassa. 

Yhdysvalloissa minulle tuli kännykän käytöstä parinkympin datalasku, vaikka data oli parhaan ymmärrykseni mukaan koko ajan kytkettynä pois päältä.

Meidän opettajien tehtävä on opettaa nuorille kriittisen ajattelun taitoja. Usein kannustamme nuoria lukemaan. Minä ja minun sukupolveni on erityisen tyytyväinen, jos nuoret osoittavat lukeneensa meille niin rakkaat päivän sanomalehdet. 

Olennaisen näkeminen ja kysyminen ei ole helppoa. Tarkkavainen lukijani saattoi huomata, että Hesarit olivat siistissä pinossa pöydällä. Totta vie, nuoriso, tulevaisuuden sukupolvi, ei ollut niitä lukenut. Enkä ole lukemista vaatinut sen jälkeen kun eräästä artikkelista kahvipöydässä keskustellessamme tulevan sukupolven edustaja totesi lakonisesti: Hesarissa ei ole linkkejä, lähteisiin ei pääse käsiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti