perjantai 17. helmikuuta 2017

Bussi 280 – Murmelilinja ei minnekään?




Opin keskiviikkona 15.2., että Lohjalle on vaikea päästä. Olen aktiivinen joukkoliikenteen käyttäjä, joten luulisi, että olen myös joukkoliikenteemme kummallisuudet eli sellaiset asiat, jotka voi oppia vain kantapään kautta ja joita kukaan ei sinulle kerro, jo oppinut. Valitettavasti en.

Olin katsonut matkahuolto.fi sivustolta, miten sinne Lohjalle mennään. Löysin jopa pysäkkikohtaisen aikataulun ja täten tiesin, että 7.34 oopperatalon pysäkillä pysähtyy bussi 280 vakio, joka menee Lohjalle. Onnistuin pysäyttämään klo 2.36 bussin 280 ja luullakseni vakio. Astuin kyytiin ja kuski kertoi, ettei kyseinen bussi mene Lohjalle ja minun Lohjalle menevä bussi numero 280, juuri ohitti meidät. Olin ymmälläni. Miten ihmeessä olisin voinut tietää, että bussipysäkille suorastaan sataa busseja numero 280 ja juuri klo 7.34 aamulla?

Kävelin takaisin kotiin, otin auton ja ehdin Lohjalle ajoissa. Matka tuli maksamaan työnantajalleni noin 70 Euroa. Bussimatka olisi maksanut 24 Euroa, olisin voinut katsoa matkalla sähköpostini. Siihen hävisi koko Kiky – siis suomalainen kilpailukyky.

Soitin matkahuoltoon tarkistaakseni ja ihmetelläkseni, mitä oli tapahtunut. Ei sielläkään sen kummallisempaa tietoa ollut. Olin ollut Oopperatalon pysäkillä oikean aikaan ja noussut oikeaan bussiin.

Minulle on viime aikoina oikein kantapään kautta opetettu katsomaan asioita Googlesta. Sain jopa opiskelijoilta haalari merkin, jossa lukee ”Kato vi**u Googlesta” muistuttamaan minua, että katso Ville Googlesta. 

Ei ole tämä oppi vielä kunnolla mennyt perille. Kotona kun päivän tapahtumista kerroin, niin jälkipolvi tarttui ensimmäiseksi Googleen ja haulla ”bussi 280” sieltä löytyi Vesa Linja-Ahon blogi http://linja-aho.blogspot.fi/2014/06/bussi-280-ei-mene-nummelaan.html. Blogia lukiessani tajusin että olin sen päivän, se onneton, joka astui kyseiseen bussiin ja esitti ennalta laaditun käsikirjoituksen ja dialogin. Mieleeni tuli elokuva Groundhog Day https://en.wikipedia.org/wiki/Groundhog_Day_%28film%29, mieleeni tuli myös tuore HBO-sarja West World http://www.imdb.com/title/tt0475784/ . Linja 280 voisikin nimetä Groundhog Dayksi tai West World-linjaksi, jos siis oikeudet näihin saisi. Olisi vallan mainio konsti edistää Veikkolan, Nummelan, Tammisaaren ja Lohjan – vai minne se bussi nyt menikään - matkailua?

Blogia lukiessani minulle myös valkeni, että sama ilmiö ”ihmettelevä astuu bussiin” on jo jatkunut vuosikaudet. Luulisi, että matkustajat olisivat reagoineet aiemmin, luulisi, että bussikuskit antavat palautetta työnantajilleen. Luulisi.

Itse asiassa on hämmästyttävää, miten huonosti tieto kulkee, jopa sellaisessa asiassa, jossa tiedon välittäminen ei ole haitaksi tai vahingoksi kenellekään. Tieteessä tämä ilmiö tunnetaan käsitteellä information cascades (https://en.wikipedia.org/wiki/Information_cascade ), jossa kyse on siitä, että verkossa olevat yksilöt päättävät käyttää tai olla käyttämättä hallussaan olevaa tietoa. Yleensä seuraukset ovat melko harmittomia, kuten tämä murmelibussikokemus. 

Vakavammaksi tilanne muuttuu, kun yksilön ei kannata omia mielipiteitään tai tietoja paljastaa, kun tiedon paljastaminen on suoranaiseksi vahingoksi yksilölle. Tällöin puhutaan käsitteestä social embededness. Kannattaa hakea esim. googlesta tieteellisiä artikkeleita em. hakusanalla tai lukea Hans Christian Andersenin satu Keisarin uudet vaatteet. Suomalaisia käytännön esimerkkejä keisarin uusista vaatteista ovat Nokia, joka epäonnistui nettikännykässä ja suomalaiset korkeakoulut, jotka ovat epäonnistuneet nettiaikakauden korkeakoulun toteuttamisessa.

Matkahuollosta sain asiallisen vastauksen ja selvityksen, joka toimitettiin sähköpostiini. Kiitän siitä. 

Valitettavasti hekin vain kävivät läpi vääjäämättömät murmelirepliikkinsä, kuten minäkin.

Kuljen säännöllisesti töihin bussilla 69. Samaan bussiin astuu aina silloin tällöin myös HSL:n tomitusjohtaja Suvi Rihtniemi. Ehkä istun ensi kerralla hänen viereensä ja kysyn, onko hänelle Murmelilinja 280 tuttu?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti