sunnuntai 12. kesäkuuta 2016

Suomen Korkeakoulujärjestelmän muodonmuutos


Luin nuorena poikana Franz Kafkan kirjan Metamorfoosi - muodonmuutos. Kirja teki syvän vaikutuksen. Kirjan päähenkilö, tunnollinen kauppias, herää eräänä aamuna ja huomaa olevansa jättimäinen kovakuoriainen. Mieli tekisi nousta sängystä, mutta uusi olomuoto tekee sängystä nousemisen mahdottomaksi ja tuo myös suuren häpeän tunteen. Kovakuoriainen sulkeutuu entistä syvemmälle omaan maailmaansa.

Olotila tuo mieleen suomalaisen koulujärjestelmän. Maailman paras koulu, Pisa menestyjä, on heräämässä internet aikakauteen ja huomaa olevansa kykenemätön ja ymmärtämätön tämän uuden teknologian mahdollisuuksien edessä. Suomalaisen koulun kollektiivinen mieli vaipuu apatiaan, häpeään ja haluttomuuteen. Koulumme sulkeutuu ja käpertyy itseensä.

Olen viime aikoina haaveillut muodonmuutoksesta - jospa kovakuoriaisesta kuoriutuisi perhonen. Olen pohtinut mitä tapahtuu vedessä, perin yksinkertaisissa molekyyleissä, kun vesi vaihtaa olomuotoaan ja muuttuu esim. jääksi. Olen pohtinut, mihin ja miten asetan mittarit, jotta tämän olomuodon muutoksen voin varhain havaita ja vahvistaa uskoa tulevaan.

Suomalainen korkeakoulujärjestelmä on tarjontalähtöinen. Suuressa viisaudessaan opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiehet kokoontuvat työelämän huippuasiantuntijoiden kanssa pohtimaan koulutustarpeita. Välillä päätetään, että insinöörejä on liian vähän ja kun maailmanmarkkinoilla ei pärjätäkään, päätetään, että insinöörejä on liikaa.

Ei se nykymaailma kuitenkaan toimi tarjontavetoisena. Ei Suomi enää ole mikään eristäytynyt lintukoto. Jos suomalainen nuori haluaa lukea insinööriksi, lääkäriksi tai sivistyneeksi humanistiksi hän voi aina mennä ulkomaille. Näin hämmentävän moni tekeekin. Koulutusmaailma on muuttumassa kuluttajakeskeiseksi ja kysyntälähtöiseksi. Tätä on internetmurros tyypillisimmillään. Lukekaa vaikka Chris Andersenin kirja Pitkä Häntä, ja pohtikaa miten tämä jo vuonna 2006 havaittu ilmiö muuttaa koulumaailmamme rakenteita.
Kesän verkkokursseilla minulla on 200 opiskelijaa. Suoritusmäärältään tämä lähentelee keskiverto opettajan puolen vuoden aikana vastaanottamia suorituksia. Tämän kesän uutuutena on se, että siirryin osittain pois talon sisäiseltä oppimisalustalta avoimelle kaupalliselle alustalle. Toinen uutuus on se, että kesalukukausi.fi sivuston ansiosta minulla on opiskelijoita 17 eri ammattikorkeakoulusta.

Kuvitelkaa, jos tulevaisuus onkin sellainen, että opiskelija rakentaa tutkintonsa palasista, jotka on suoritettu vaikka 17 eri korkeakoulussa, joista osa on jopa rajojemme ulkopuolella.

Hissukseen asettelen tällä tavoin mittareita paikoilleen. Suomen korkeakoulujärjestelmään transformaatio nettiaikakauteen on alkanut. Vapiskaa, metamorfoosi on alkanut!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti