Aloitan tunnustuksella. Olen suhtautunut osallistavaan
strategiantekoon hiukan nuivasti.
Strategia on vaihtoehtojen luomista ja niistä valitsemista. Vaihtoehtoja
voi luoda joukosta yhteisöllisesti vaihtoehtoja etsien ja vaihtoehdon valinnankin
voi tehdä demokraattisesti. Tuskin näin syntynyt valinta on kovin erilainen ja
sitoutumien valintaankin voi jäädä löyhäksi.
Strategian valintaan puolestaan liittyy vastuu. Voi olla,
että päätös osoittautuu virheelliseksi ja huonoksi. Tehtyjen päätösten
seurauksena yritys tai yhteisö voi ajautuu vaikeuksiin ja kriiseihin. Kuka
kantaa vastuun päätösten seurauksista?
Myönnän myös, että olen pitänyt strategista-ajattelua
lahjakkaiden etuoikeutena. Niiden, jotka kykenevät näkemään tulevaisuuden
hämärään, viestimään näkemäänsä, saamaan joukot vakuuttuneiksi ja tekemään
näiden pohjalta niitä tulevaisuuden kannalta oikeaksi osoittautuvia valintoja.
Strateginen ajattelu on myös orientaatiokysymys. Haluatko
kantaa kenraalin murheita? Haluatko ajatella kansakunnan kohtaloa? Vai onko
huomiosi arjessa, läheistesi hyvinvoinnissa ja toimeentulossa. Jälkimmäinen ei ole
ollenkaan huonompi valinta.
Kävin katsomassa elokuvan Lumotut. Elokuva sijoittui Yhdysvaltain sisällissodan äärimmäisen vaikeisiin olosuhteisiin. Muutama etelävaltion
koulutyttö oli johtajaopettajattaren kanssa jäänyt eristyksiin ja jatkoi sisäoppilaitosarkea
parhaalla mahdollisella tavalla sodan keskellä. Eräänä päivänä he löysivät
metsästä pahasti havoittuneen pohjoisvaltioiden sotilaan. He hoivasivat hänet
terveeksi ja lumoutuivat taloon tullleesta miehestä.
Monien käänteiden jälkeen tilanne ajautui vaikeaksi. Koitti
hetki päästä Johnista eroon. Johtajaopettajatar alusti osallistavan keskustelun
lyhyesti. ”John on ongelma. Mitä voisimme tehdä?” Pienen pohdinnan jälkeen
seitsemänvuotias vastasi: ”John tykkää sienistä”. Yksitoistavuotta täyttänyt
tyttö jatkoi ja kertoi tuntevansa sienet. Illalla tarjolla oli sieniruokaa,
Johnin erityisherkkua. Johnin kohtalo oli sinetöity.
Mielestäni tämä on vallan loistava esimerkki yhteisöllisestä
osallistavasta ja toimeenpanevasta strategisesta prosessista. Suorastaan
kylmäävä esimerkki sitoutumisen voimasta ja merkityksestä. Seitsemän- ja
yksitoistavuotiaat ottivat kantaakseen vastuun murhasta.
Toisaalta, elokuvaa tarkemmin pohtien, voi väittää, että Johnin kohtalo oli
ilmeinen. Kysymys oli vain siitä kykenevätkö asianosaiset toimeenpanoon ja mikä
on valittu toteutustapa.
Suomalaisille kännykkä on erityisen tärkeä. Olemmehan
kännykkäkansaa, suorastaan synnytimme Nokian johdolla maailmalle kännykät. Olemme
kännykkäimperialisteja. Valloitimme maailman kännyköillä.
Olemme ylpeitä myös koulujärjestelmästämme. Uskomme sen myös
valloittavan maailman. Tosin koulutusviennistä ei ole oikein saatu näyttöjä.
Nyt kännykkään on saatavissa myös koulu. Ei tarvi kuin
ladata kännykkään EDX applikaatio, niin maailman parhaimmat yliopistot ovat
kännykässä: MIT, Harvard, Stanford.
Hetki on koittanut. Tartummeko toimintaan? Ymmärrämmekö
digitaalisuuden haasteen? Kykeneekö suomalainen koulutusjärjestelmä
uudistumaan?
Olen seurannut digivision syntyprosesseja, niin
yksittäisissä korkeakouluissa kuin myös valtakunnan tasolla. Vastaus viimeiseen
kysymykseen on: Ei!, Emme halua!, On se niin äärimmäisen vaikeata!, Pitääkö kaikki
kyseenalaistaa, rakenteetkin?,,, Jos on
pakko! Ehkä, ehkä, ehkä sittenkin pitää yrittää.
Muutos ei koskaan ole helppoa. Ei nytkään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti