Suomi täyttää 100-vuotta. Yksi 100 vuotisen historiamme
parhaimpia keksintöjä on kirjastolaitos. Myös oman korkeakouluni Laurean
kirjasto on erinomainen ja henkilöstö palveluhaluinen. Ennen Joulua, kun kävin kirjastossa,
käteeni tyrkättiin Brynjolfssonin tuore kirja The second Machine Age
toteamuksella, että tämä saattaisi minua kiinnostaa. Täytyy näin jälkikäteen,
insinöörin kieltä käyttäen, todeta, että suosittelualgoritmi oli vallan
erinomaisessa kunnossa. Kiitän palvelusta.
Kirjasto on merkillinen keksintö. Voin kuvitella kulkevani
kirjastossa hitaasti kirjasta kirjaan ja hyllystä hyllyyn. Tämä maksoi 20
Euroa, tuo 100 Euroa ja tässä hyllyssä on kiinni 1000 Euroa ja tässä
kirjastossa 20 000 Euroa. Tämän kaiken näkee ja voi fyysisesti aistia.
Kun kirjastoihmisiä sitten hiukan jututtaa, paljastuu, että
rahaa käytetään myös tietokantoihin. Paljastuu myös, että kirjastolla on hyvin
paljon tietoa myös siitä, miten kirjoja käytetään. Tiedossa on lainausmäärät,
jonojen pituudet ja myös se kuka ei ole palauttanut kirjoja kirjastoon ajoissa.
Kirjastoon voi saada porttikiellon tai ainakin lainauskiellon, jos sakkoja on
liikaa maksamatta.
Oman kirjastoni henkilökunta tietää myös mikä on se kirja,
jonka minä olen pyytänyt kirjaston hankkimaan ja jota kukaan muu ei ole koskaan
käynyt lainaamassa (ehkä tilanne on sitten viime kerran muuttunut). Kirjan nimi
on Microeconomics ja sen on kirjoittanut Hal Varian. Myönnän, että sisältö on
vaikealukuista, mutta Varian on uuden talouden vahvoja voimia, taloustieteen
proffa (https://en.wikipedia.org/wiki/Hal_Varian) , joka on työskennellyt myös Googlen
avainhenkilönä. Suosittelen kirjaa
luettavaksi.
Kirjasto on siitä ihmeellinen, että sen pyörittäminen vaatii
rahaa, mutta kaiken sieltä saa ilmaiseksi lainaksi. Ihan jokaiseen Suomen
kirjastoon ei taida päästä kadunkulkija ilmaiseksi lainaamaan, mutta olen itse
käynyt lainaamassa esim. Aalto yliopiston ja eduskunnan kirjastoista.
Yllättäen kirjasto muistuttaakin hämmästyttävän paljon nykyaikaisia
nettiaikakauden yrityksiä. Google, Facebook, Twitter jne. ovat käyttäjilleen
ilmaisia samaan tapaan kuin kirjastommekin. Linkedin, SurveyMonkey yms
tarjoavat palvelun perusversion ilmaiseksi ja hakevat tulovirtaa tarjoamalla
kiinteätä kuukausimaksua vastaan parempaa palvelua ja lisäarvopalveluja.
Spotify ja Netflix toimivat samalla liiketoimintalogiikalla. Nykyaikaisia nettiaikakauden
yrityksiä ja kirjastoa yhdistää yllättäen myös se, että molemmilla on paljon
tietoa käyttäjistä. Kirjasto on iät ajat hyödyntänyt big dataa. Kirjasto on
tainnut tietää jopa sata vuotta, mistä minä (ja edeltävät sukupolveni) olen kirjani
käynyt lainaamassa. Kirjasto lienee yksi paikkatiedon ensimmäisiä hyödyntäjiä.
Kirjasto on vähitellen siirtymässä digiaikaan ja yhä useampi
teos löytyy sähköisessä muodossa. Tämä muutos, joka usein digitalisaatioksi
ymmärretään, ei ehkä ole kirjastolle kuitenkaan niin suuri. Kirjaston
liiketoimintamalli on kunnossa ja kirjaston toiminta perustuu valtavaan tietomäärään.
Ei siis tietoon, mitä kirjoissa on vaan tietoon kuka, missä ja kuinka usein
niitä käyttää, siis tietoon käyttäjistä.
Kirjaston erottaa Facebookista, Linkedinistä, Spotifyista
itse asiassa vain yksi keskeinen asia. Nykyaikainen nettitalouden yritys ei saa
rahaansa valtiolta tai kunnalta verorahojen kautta vaan joko suoraan tai
välillisesti käyttäjältä. Facebook, Google ym ovat tästä näkökulmasta katsoen
ulkoistaneet valtion ja kuntien roolin tarpeettomana.
Kirjaston liiketoimintamallista ei ole sataan vuoteen
tarvinnut puhua. Sama on koskenut myös suomalaista yliopistoa. Nyt elämme
aikakautta, jolloin on puhuttava myös yhteiskunnan keskeisten instituutioiden
liiketoimintamalleista. Liiketoimintamallista puhuminen on ollut tabu myös
yliopistomme yhteydessä. Näin ei enää voi olla.
Suomalainen yliopistomaailma kohtaa kaksi paradigmamuutosta
yhtä aikaa: digitaalisuuden ja kaupallisuuden. Digiloikassa on toistaiseksi
surkeasti epäonnistuttu. Kaupallisuudesta kieltäydytään puhumasta. Maailman
muutokselle ei 100-vuotias Suomi, ei suomalainen yliopistolaitos eikä
suomalainen "korpisoturi" voi mitään. Nyt on muutoksen aika.
Olisihan se kiva, että opettajana tietäisin ja näkisin, mitä
kirjoja opiskelijani ovat lukeneet. Lainaaminen ei tosin takaa, että kirja on
ymmärretty tai edes luettu. Verkkokurssin avulla voin opettaa yksittäisen asian
ja myös testata, onko opiskelija kyseisen asian omaksunut.
Verkkokurssiteknologian avulla näen kuinka moni videoistani on avattu, kuka on ne
avannut ja jopa kuinka pitkään niitä on katsottu. Voin tehdä jopa tentin
verkossa ja viime kädessä, jos niin haluan, kutsua opiskelijat fyysiseen saliin
ja silmällä valvoa, että heidän suorituksensa on aidosti itsenäinen. Teknologia
kehittyy tällä hetkellä voimakkaasti. Erityisesti odotan verkkokurssiteknologian
standardoinnin kehittyvän.
Ehkä muutaman vuoden kuluttua voin vierailla myös kotimaisen
yliopiston tai ammattikorkeakoulun virtuaalikirjastossa, jossa muiden maailman
verkkokurssien rinnalla on myös oma nettitalouden verkkokurssini. Kirjojen
tapaan korkeakoulut ymmärtävät maksaa toisilleen näistä verkkokursseista ja niiden käytöstä.
Kaupallisuus olisi ainakin tässä muodossa hiipinyt suomalaiseen korkeakoulukenttään.
Minun opettajatuloni muodostuisivat siitä, että edustan
jotain instituutiota (kiinteä kuukausipalkka), kurssini klikkausmääristä ja
siitä, että kiertelen maailmalla tuomassa lisäarvoa ja opettamassa luokassa. Opettajan
palkkani ei välttämättä olisi sama kuin vierustoverini. Aina sitä voi kuitenkin
haaveilla paremmasta ja oikeudenmukaisemmasta tulevaisuudesta?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti