Luin nuorena
poikana Franz Kafkan kirjan Metamorfoosi - muodonmuutos. Kirja teki syvän
vaikutuksen. Kirjan päähenkilö, tunnollinen kauppias, herää eräänä aamuna ja
huomaa olevansa jättimäinen kovakuoriainen. Mieli tekisi nousta sängystä, mutta
uusi olomuoto tekee sängystä nousemisen mahdottomaksi ja tuo myös suuren häpeän
tunteen. Kovakuoriainen sulkeutuu entistä syvemmälle omaan maailmaansa.
Olotila tuo
mieleen suomalaisen koulujärjestelmän. Maailman paras koulu, Pisa menestyjä, on
heräämässä internet aikakauteen ja huomaa olevansa kykenemätön ja ymmärtämätön
tämän uuden teknologian mahdollisuuksien edessä. Suomalaisen koulun
kollektiivinen mieli vaipuu apatiaan, häpeään ja haluttomuuteen. Koulumme
sulkeutuu ja käpertyy itseensä.
Olen viime
aikoina haaveillut muodonmuutoksesta - jospa kovakuoriaisesta kuoriutuisi
perhonen. Olen pohtinut mitä tapahtuu vedessä, perin yksinkertaisissa
molekyyleissä, kun vesi vaihtaa olomuotoaan ja muuttuu esim. jääksi. Olen
pohtinut, mihin ja miten asetan mittarit, jotta tämän olomuodon muutoksen voin
varhain havaita ja vahvistaa uskoa tulevaan.
Suomalainen
korkeakoulujärjestelmä on tarjontalähtöinen. Suuressa viisaudessaan opetus- ja
kulttuuriministeriön virkamiehet kokoontuvat työelämän huippuasiantuntijoiden
kanssa pohtimaan koulutustarpeita. Välillä päätetään, että insinöörejä on liian
vähän ja kun maailmanmarkkinoilla ei pärjätäkään, päätetään, että insinöörejä
on liikaa.
Ei se
nykymaailma kuitenkaan toimi tarjontavetoisena. Ei Suomi enää ole mikään
eristäytynyt lintukoto. Jos suomalainen nuori haluaa lukea insinööriksi,
lääkäriksi tai sivistyneeksi humanistiksi hän voi aina mennä ulkomaille. Näin
hämmentävän moni tekeekin. Koulutusmaailma on muuttumassa kuluttajakeskeiseksi
ja kysyntälähtöiseksi. Tätä on internetmurros tyypillisimmillään. Lukekaa
vaikka Chris Andersenin kirja Pitkä Häntä, ja pohtikaa miten tämä jo vuonna
2006 havaittu ilmiö muuttaa koulumaailmamme rakenteita.
Kesän
verkkokursseilla minulla on 200 opiskelijaa. Suoritusmäärältään tämä lähentelee
keskiverto opettajan puolen vuoden aikana vastaanottamia suorituksia. Tämän
kesän uutuutena on se, että siirryin osittain pois talon sisäiseltä
oppimisalustalta avoimelle kaupalliselle alustalle. Toinen uutuus on se, että
kesalukukausi.fi sivuston ansiosta minulla on opiskelijoita 17 eri
ammattikorkeakoulusta.Kuvitelkaa, jos tulevaisuus onkin sellainen, että opiskelija rakentaa tutkintonsa palasista, jotka on suoritettu vaikka 17 eri korkeakoulussa, joista osa on jopa rajojemme ulkopuolella.
Hissukseen asettelen tällä tavoin mittareita paikoilleen. Suomen korkeakoulujärjestelmään transformaatio nettiaikakauteen on alkanut. Vapiskaa, metamorfoosi on alkanut!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti