Korkeakoulut kehuvat valmistuneiden työllistymisastella. Parhaimpien työllistymisaste on suuruusluokkaa 95 %. Tämä on mainio suoritus, kun maan keskimääräinen
työttömyysaste on 10%. Ilmeisen
vaikuttavaa toimintaa, vai onko?
Mielestäni kannattaa
kuitenkin kysyä, mittaako hyvä työllistymisaste koulutuksen laatua? Ei
välttämättä. Kannattaa esim. huomioida, että työllistymismittarilla kaikki
pääkaupunkiseudun korkeakoulut sijoittuvat hyvin. Kyseessä on välillinen
mittari. Hyvä työllistymisaste voi olla seurausta esim. pelkästään siitä, että
korkeakoulu sijaitsee pääkaupunkiseudulla.
Peliteoria puhuu
signaloinnin käsitteestä. Kyse on siitä, että työnantaja ei tiedä onko nuori tyyppiä
"tyhmä ja laiska" vai "terävä ja ahkera". Toki opiskelija
itse tietää kumpaa tyyppiä on, mutta jotenkin tämä tieto pitäisi välittää myös
potentiaaliselle työnantajalle. Potentiaalinen työnantaja on ns. epätäydellisen
informaation armoilla. Tästä seuraa se, että nuoren kannattaa hakeutua
opiskelemaan, jotta hän voi signaloida potentiaaliselle työnantajalle, että hän
on todennäköisesti ”ahkera ja terävä”. Voi siis olla, että maan keskimääräistä
työttömyysastetta hiukan korkeampi työllistymisaste kertoo vain siitä, että
korkeakoulu toimii kohtalaisen kelvollisena signaloinnin välineenä.
Ajatusleikkiä voi
hiukan jatkaa ja edelleen kärjistää. Voihan olla niin, että ”terävä ja ahkera”
tyyppi osaakin jo kaiken, minkä korkeakoulussa opetetaan, mutta hänen on
silti pyrittävä korkeakouluun signaloidakseen työnantajalle osaamisensa. Tätä
taustaa vasten on mielenkiintoista seurata, miten systeemin ulkopuolelta
tulevien maahanmuuttajien koulutustaso Suomessa arvotetaan.
Suomalainen
yksityinen sektori ei ole pärjännyt kansainvälisessä kilpailussa. Tämän
perusteella voi mielestäni kysyä, mättääkö jokin koulutuksessamme, kun
yksityinen yrityssektori ei pärjää kansainvälisessä kilpailussa.
Koulutuksen
laadusta kannattaa olla aidosti huolissaan.
Nuoren uusi
työnantaja ei enää ole epätäydellisen informaation varassa. Työnantaja voi
päivittäin seurata ja todentaa uuden työntekijänsä ”terävyyden ja ahkeruuden”.
On mielenkiintoista nähdä, miten uusi työnantaja huolehtii uuden työntekijänsä
osaamisesta. Työntekijää ei muuten lähetetä takaisin korkeakouluun oppia
saamaan. Mahdollisesti työntekijä lähetetään projektijohtamisen kurssille tai
pätevöitymään laatuasiantuntijaksi tai tietojärjestelmäosaajaksi. Tavoitteena
on saada sertifikaatti, jolla työnantaja puolestaan osoittaa (signaloi) oman
pätevyytensä palvelumarkkinoilla.
Mielestäni on
henkistä laiskuutta puhua vaikuttavuudesta ja työllistämisasteesta. Meidän on
mielestäni aidosti paneuduttava ja keskusteltava tarjoamamme koulutuksen
laadusta. Ammattikorkeakouluista koulutamme ammattimiehiä ja -naisia. Olen
pitkään ollut huolissani siitä, että emme riittävästi paneudu nykyaikaisiin
työkaluihin eli ohjelmistoihin. Kynällä ja paperilla (tai pelkällä Excelillä) ei
nykyaikaista kirjanpitoa, digimarkkinointia, toiminnanohjausta,
logistiikkaa tms. opeteta.
Täydellisen samaa mieltä! Mahtavaa että kirjoitat aiheesta ja näin monelta eri kantilta mietittynä. Olen itse miettinyt aivan samoja asioita. Lisäksi opetuksenpuute ohjelmistoihin on mielestäni hyvin huolestuttavaa, kuten mainitsit, näin itse opiskelijan näkökulmastakin katsottuna. Ajatus varmaan on että työssä (tai työharjoittelussa) opitaan ohjelmat, mutta työnantaja kun usein haluaa että tietyt ohjelmat (perusohjelmat ainakin) osataan jo kun tullaan töihin - ja tämä pätee myös harjoittelupaikkoihin. Olisikin mielestäni mielenkiintoista tietää kuinka moni opiskelija itseopiskelee korkeakoulun ulkopuolella lisäoppeja mm. eri ohjelmistoista ja työvälineistä, työllistymisensä eteen. Jos näin tekee suurikin määrä opiskelijoita, on korkeakoulun tarjoama koulutus myös virheellisenä mittarina työllistymisasteessa, koska työllistymiseen on vaikuttanut muutkin asiat kuin vain korkeakoulussa opitut asiat.
VastaaPoistaTerveisin, korkeakouluopiskelija
Hyvähän olisi käyttää aina sitä ohjelmistoa, mitä työelämässäkin tulee käytettyä. Mutta näkisin silti hyödyllisempänä ohjelmistoriippumattoman ymmärryksen oppimisen. Kirjanpidosta ei riitä että osaa debitit ja kreditit (oven ja ikkunan puoli, huokaus) vaan pitää ymmärtää MITEN sillä liiketoimintaa ohjataan. Samoin digimarkkinoinnin ja analytiikan osalta. Silloin sillä kynällä ja paperillakin on omat vahvuutensa.
VastaaPoistaTää tosin edellyttää niiltä opettajilta niin kokonaisvaltaista tietotaitoa, että se todennäköisesti pitää tuottaa oppilaitoksen ulkopuolelta. Opettajalle jää tällöin opiskelun johtamisen ja kuratoinnin tehtävä.