Itk2016
tapahtumaan osallistui n 2000 ihmistä. Olin siellä minäkin ja pidin
puheenvuoron otsikolla ”verkko-opetuskokeilu – seuraako digiloikkaa
digitussahdus?
Tapahtuman pääteema
oli digitalisaatio ja sen avasi opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen,
joka kertoi kuinka hallitus panostaa koulujen digitalisaatioon.
Puolustusvoimien komentaja Jarmo Lindberg puolestaan kertoi kuinka heillä
digitalisaation seurauksena uudistetaan koko koulutusrakenne. Puolustusvoimien
on helppo laittaa organisaatio uuteen asentoon varsinkin kun on ymmärretty
tarve uudistua. Toivoisin korkeakoulujemmekin ensin ymmärtävän rakenteiden
uudistamisen tarpeen ja sitten tarttuvan uudistustyöhön.
Oma
puheenvuoroni ”seuraako digiloikkaa digitussahdus?” vastauksen voisi tiivistää
siten, että olen kokenut ainakin kaksi tussahdusta ja vähintään yhden
lähtötelineisiin jäämisen.
Aloitimme Keravan
kampuksellamme täysin verkossa olevat tradenomiopinnot muistaakseni v 2011.
Kyseessä oli ammattikorkeakoulumme vetovoimaisin tuote. Alkuvaiheen
verkko-opinnoille tyypillisesti keskeyttämisaste oli luokkaopintoja suurempi ja
ilmeisesti tästä syystä ohjelma laitettiin viime vuonna tauolle.
Viime syksynä
kokeilin henkilökohtaisempaa digiloikkaa ja kurssini suoritti yli
kaksinkertainen määrä opiskelijoita siihen nähden, mihin perinteiseen luokassa
tapahtuvaan opetukseen mahtuu. Tein siis yli kahden opettajan työt. Nyt keväällä
ja ensi kesänä en enää voi olla "tehokas", sillä kurssille
ilmoittautuneiden lukumäärä on rajattu 40:een. Myös alaraja on nostettu, joten
mitään erikoista ja erilaista ei oikein voi tarjota. Massakurssien
vetovoimaisuudella ja tehokkuudella voisi ”rahoittaa” harvinaisempia ja
vähemmän suosittuja kursseja ja siten varmistaa kurssitarjonnan kehittyminen. Kansakuntamme
kilpailukyky on kiinni erilaistumisesta ja erikoistumisesta. Vertauskuvan
avulla esittäen, perunasadosta kannattaa ottaa siemen perunat talteen.
Lähtötelineisiin
on jäänyt moni korkeakoulu. Ei tarvitse muuta kuin mennä kyseisen korkeakoulun
verkkosivuille etsimään kurssitarjontaa. Parin klikkauksen jälkeen pitäisi
päästä ilmoittautumaan ja tarvittaessa maksamaan kurssimaksun. Mallisuorituksen
voi käydä katsomassa esim. Helsingin Seudun Kesäyliopiston sivuilta. Laittakaa
hakukoneeseen vaikka sana nettitalous ja tulkaa kurssilleni. Tämähän on
selkeätä mainostamista (hyi hyi, näinhän ei koulumaailmassa saisi tehdä), mutta
digitaloudessa mainostaminen korostuu entisestään ja mainostaminen on suorastaan
menestyksen elinehto myös koulumaailmassa.
Keskeisin syy
vallitsevaan tilanteeseen on korkeakoulujemme johdon kykenemättömyys ja
kokemattomuus teknologiamurroksen johtamisessa. Uusi teknologia on aina aluksi kömpelöä.
Sitä pitää kokeilla ja testata ja luoda näkemys siitä, mitä teknologialla
voidaan aikaansaada. Tämä näkemys meiltä puuttuu. Pitää myös olla jonkinlainen
näkemys siitä kuinka asianomainen teknologia mahdollisesti kehittyy. Se mitä
näet tänään, ei kerro siitä mikä on mahdollista vuoden tai kahden kuluttua. Tämä
meiltä usein unohtuu. On itse asiassa hämmentävää havaita, että
korkeakouluillamme on syvällisiä vaikeuksia päästä oppimiskäyrälle.
Ei tarvitse kuin
mennä rapakon taakse ja osallistua esim. coursera.org verkkokurssille niin
näkee kuinka pahasti olemme jääneet jälkeen kehityksestä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti